Mange av oss har opplevd å føle seg trøtte bak rattet. Visste du at det kan gjøre deg til en langt farligere bilist enn du tror? Har du sovet mindre enn fem timer i natt bør du faktisk ikke kjøre bil.
Hvor mange timer søvn fikk du i natt? Kun noen timer for lite søvn kan få fatale følger.
Det høres kanskje ut som en selvfølge, men trøtte sjåfører er en av de største risikoene vi har i trafikken. Én av ti norske bilister innrømmer at de har sovnet bak rattet, og enda flere forteller at de har holdt på å sovne mens de kjørte bil. Det viser tall i en undersøkelse gjort av Ipsos for Gjensidige.
Man regner med at søvnige sjåfører er årsaken i 20 – 30 % av alle trafikkulykker. Mange farlige situasjoner oppstår som følge av kortvarige søvnepisoder, gjerne kalt mikrosøvn. Ved slike episoder opplever du et plutselig bortfall av bevissthet, som kan føre til at du kjører bilen i opptil 10 sekunder med lukkede øyne. Disse episodene merker du ikke nødvendigvis selv, annet enn at du kan få en fornemmelse av at du ikke husker hvordan du har kommet dit du er.
Men hvor lite søvn kan anses som farlig?
I følge tall fra en amerikansk undersøkelse fra AAA Foundation for Traffic Safety, trenger man ikke å miste mer enn et par timers søvn om natten før sjansen for å havne i en ulykke dagen etter fordobles. Har man sovet mindre enn fem timer firedobles risikoen, viser undersøkelsen.
Samtidig viser undersøkelser fra Helsedirektoratet at rundt én av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, mens inntil 15 prosent av den norske befolkningen har insomni av mer langvarig art.
Å få nok kvalitetssøvn har mye å si for både helse og velvære, men også hvis du ferdes i trafikken.
Å være sliten og trøtt er i Veitrafikkloven likestilt med å kjøre beruset. Har du gått 18 timer uten søvn, tilsvarer det 0,5 i promille. 18 timer uten søvn høres kanskje mye ut, men tilsvarer bare å ha vært våken mellom syv om morgenen til ett om natten.
24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille.
Dersom du havner i en ulykke, og det kan bevises at du sovnet bak rattet, vil du kunne straffes på samme måte som en som er påvirket av rusmidler. Trøtte sjåfører som kjører uaktsomt kan straffes med opp til ett års ubetinget fengsel. I tillegg kan forsikringsselskapet ditt holde deg ansvarlig for hele skadesummen, såkalt regress, samt øke premien på fremtidige bilforsikringer.
Ved lengre kjøreturer gjør du det lurt å legge inn nok pauser underveis.
Mange benytter grep som kaffe, høy musikk og åpne vinduer for å holde seg våken når de er ute og kjører, men kjenner du trøtthetsfølelsen ta overhånd, er det bare én ting som gjelder. Glipper du med øynene bør du umiddelbart finne en plass å svinge av, og ta et kvarters høneblund – eventuelt overlate kjøringen til noen andre.
På langturer er det anbefalt å ta 45 minutters pause hver fjerde time – aller helst oftere.
Anmodningen fra oss i Safedrive er uansett klar. Det beste du kan gjøre for å unngå å bli trøtt når du kjører, er å sørge for å ha fått en god natts søvn!
Would you like to go to the Norwegian edition?