Barn i bil har blitt stadig tryggere gjennom de siste 100 årene

Publisert 13.12.22
av Mathias Nervik

Regler for barn og bil var lenge ikke-eksisterende, men det har heldigvis skjedd en enorm utvikling. I dag stilles det strenge krav til sikring av barn i bil, og barneseter må oppfylle en rekke kriterier for å bli godkjent.

Dagens foreldre drar nytte av mange års utvikling av barnesikringsutstyr.

Masseproduksjonen av biler begynte på slutten av 1800-tallet, men det skulle ta mange år før passasjerenes sikkerhet ble et tema. Åpne biler var det vanlige helt frem til 1920-årene, og barn så vel som voksne satt svært utsatt til. Setebelter og egne barneseter kunne man se langt etter.

Barnesetenes spede begynnelse

Etter hvert som det kom nye bilmodeller på markedet, startet utviklingen av egne seter for barn. De første setene var imidlertid ikke designet med tanke på sikkerhet. I 1933 laget Bunny Bear Company et barnesete der hensikten først og fremst var at barnet skulle sitte i ro. Setet sto oppå bilens seter og var ikke festet. I 1940-årene ble det laget et barnesete med en metallramme som ble hektet på forsetet på bilen, slik at barnet skulle få bedre utsikt gjennom frontruten. På den tiden var det i det minste ingen airbag som kunne bli utløst hvis man krasjet.

Utviklingen på barnesikringsutstyr har vært viktig og nødvendig.

De første setene med vekt på sikkerhet

De første setene som var designet med barnas sikkerhet i tankene, kom på markedet i 1962. Engelske Jean Ames laget et bakovervendt sete med et sikkerhetsbelte som ligner på det vi har i dag. Amerikanske Len Rivkin laget et forovervendt sete med en stropp som gikk opp mellom bena på barnet til en metallbøyle foran setet.

I 1968 begynte også bilprodusentene å utvikle bilseter som var designet for å beskytte barna. Ford utviklet et sete kalt Tot-Guard, som hadde en slags skjold og var festet med sikkerhetsbeltet i bilen. General Motor utviklet Love Seat, som var et bakovervendt sete. I 1970-årene kom «Bobby Mac»-setet på markedet. Fordi det kunne brukes både bakovervendt og forovervendt, kunne det vokse med barnet.

De første kravene til sikring

Etter hvert som barnesetene utviklet seg, begynte myndighetene å stille krav til sikring av barn i bil. De første føderale standardene i USA i 1971 krevde et trepunktsbelte til å feste barnestolen til bilsetet. Det samme året fikk vi et påbud her hjemme om at alle nye biler skulle ha sikkerhetsbelter, men det gjaldt i første omgang bare forsetet. Fra 1980-årene ble det påbudt å krasjteste barneseter i USA, og bilsetene ble gradvis kraftigere og sikrere.

Sikkerhet i førersetet

I 1997 kom det en internasjonal standard, Isofix, for festepunkter for barneseter i bil. Isofix-festene gjør at setet bare skal klikkes på plass, uten bruk av bilens belter. Isofix har vært standard i alle nye biler siden 2007.

I Norge har det vært påbudt å sikre barn i alderen 0–3 år i et tilpasset sete siden 1988. I dag sier lovverket at barn som er lavere enn 135 cm, alltid skal bruke godkjent barnesikringsutstyr som er tilpasset barnets vekt og høyde. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Siden 2004 har norske sjåfører fått prikker på førerkortet dersom de blir tatt for brudd på reglene om sikring av barn i bil.

Færre dør, men trafikksikkerheten kan alltid bli bedre

Antall drepte barn i trafikken i Norge har gått kraftig ned. I 1969 mistet 103 barn livet, i 2019 døde ingen. Det vitner om at trafikksikkerheten har kommet svært langt. Men selv om antallet omkomne på norske veier har sunket betydelig over tid, også blant voksne, er det fortsatt for mange som dør eller blir hardt skadd. Vi kan alltid bli bedre, og Norge har faktisk en nullvisjon om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.

Safedrive øker trafikksikkerheten

I Safedrive jobber vi hver dag for å gjøre trafikken bedre og tryggere for hele familien. Noe av det som kan føre til ulykker, er for høy fart og dyr og andre hindringer langs veien. Gjennom vår trafikkalarm Safedrive Pro reduserer vi denne risikoen.

Alarmen monteres i bilen og varsler om alle typer farer og kontroller. Hvorfor varsling av dyr og andre farer forhindrer potensielt alvorlige ulykker, sier seg kanskje selv. Når det gjelder fartskontroller, gjør varslingen sjåførene oppmerksomme på hvordan de kjører. Det får dem til å senke farten hvis de kjører for fort, og dermed blir trafikken tryggere for alle.

Bli bedre kjent med Safedrive Pro her.

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

På bakgrunn av 77 millioner kjørte kilometer har forsikringsselskapet Fremtind funnet ut hvilke bileiere som oftest bryter fartsgrensen.
Snakker du med håndholdt mobil i bilen kan du risikere en saftig bot, samt tre prikker i førerkortet.
Det tok ikke lang tid før trafikkalarmen Safedrive Pro ble en fast kompanjong i bilen – for svært mange. Nå kjører over 70.000 biler med enheten i bilen!

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?