Visste du at 140.000 kjører ruspåvirket hver eneste dag? Og at den største andelen kommer fra bruk av medisiner? Sørg for å vite om du kan kjøre dersom du bruker medisiner som kan påvirke din kjøreevne.
Mange nordmenn kjører i ruspåvirket tilstand. En oppsiktsvekkende stor andel av disse gjør det grunnet sterke medikamenter.
Alle vet at rus og bilkjøring ikke går sammen. Likevel viser tall fra politiet at på landsbasis kjører to prosent av de vegfarende i ruspåvirket tilstand. Det tilsvarer 140.000 ruspåvirkede sjåfører langs veiene – hver dag. Det er naturlig å tenke at en høy andel av disse sjåførene kjører i alkoholpåvirket tilstand, men faktum er at det er fem ganger mer ruskjøring med legemidler og narkotika enn alkohol.
Tar du sovemedisin, smertestillende eller angstdempende midler må du derfor være svært påpasselig på hvilke medikamenter du kan ta før du setter deg bak rattet, hvor store doser du kan ta, og hvor langt tid det må gå fra du tar medikamentet til du begynner å kjøre.
Mange legemidler kan påvirke dine ferdigheter som sjåfør, og du har derfor ansvar for å utøve forsiktighet ved bilkjøring. Dette gjelder legemidler som kan gi redusert konsentrasjonsevne, påvirke din reaksjonsevne og din kritiske sans. Flere av disse medikamentene vil også kunne gjøre deg trøtt, sløv og mindre opplagt.
Man gjør lurt i å konsultere lege om legemidlene man benytter er forenlig med bruk av kjøretøy.
Statens legemiddelverk utarbeidet i 2018 varseltrekantlisten, som er en oversikt over reseptbelagte legemidler som er definert i Førerkortforskriften § 36 at kan påvirke kjøreevnen. Varseltrekantlisten omfatter blant annet:
En krysskombinasjon av disse legemidlene eller bruk sammen med alkohol, kan påvirke kjøreevnen ytterligere – selv om medisinene hver for seg ikke gjør det. Dette kan gjelde selv om medisinene tas i lave doser. Det er også mange legemidler som kan påvirke kjøreevnen, som ikke er merket med varseltrekant. Legen din skal derfor alltid vurdere om legemidlet utgjør en trafikksikkerhetsrisiko, uavhengig av merking med varseltrekant.
Daglig leder i Safedrive, Magnus Wester, synes tallene er direkte skremmende.
– Vi vet at alkoholkonsumet koster det norske samfunnet mellom 80 og 100 milliarder i året. Dette er ikke et lite problem forbeholdt de få, men et stort og alvorlig samfunnsproblem vi må motarbeide sammen. Vi både håper og tror at vår trafikkalarm kan være et sentralt verktøy for å bekjempe dette problemet langs veien. Vi har flere gode idéer, og mener bestemt at vi kan utgjøre en betydelig forskjell i samarbeid med andre aktører med samme ønske.
Dersom du bruker legemidler som du er usikker på om kan påvirke kjøreevnen din, er det lurt å avklare med legen din om hvorvidt bruk av medikamentene er forenlig med bruk av kjøretøy. Legen vil også kunne gi konkrete råd, slik som for eksempel om du bør vente et gitt antall timer før du lovlig kan sette deg bak rattet og kjøre.
Utover dette er det opp til deg å vurdere om du er i stand til å kjøre eller ikke. Dersom du ikke er i stand til å kjøre på en trafikksikker måte, bør du la bilen stå. Er du usikker på om du kan kjøre bil på en trygg og trafikksikker måte eller ikke, er du pliktig å unnlate å kjøre, eller oppsøke lege for kartlegging om man er kjøredyktig.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få siste nytt og informasjon om hva som skjer i Safedrive.
Ved å fortsette, godtar du at vi håndterer dine personopplysninger i henhold til vår personvernerklæring.
Would you like to go to the Norwegian edition?