Kontrollvarsling redder liv

Publisert 14.03.25
av Mathias Nervik

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård spør hvorfor politikontroller skal varsles. Svaret er enkelt: Fordi det redder liv.

De aller fleste sier at de setter ned farten etter å ha begynt å bruke Safedrive.

Varslinger øker oppmerksomheten bak rattet og bidrar til tryggere trafikk. Vår kundeundersøkelse viser at to av tre brukere blir mer bevisste på egen fart, og forskning fra TØI bekrefter at opplevd oppdagelsesrisiko er et effektivt virkemiddel mot fartsovertredelser. Erfaringene våre viser at kontrollvarsling får flere til å senke farten og kjøre mer forsiktig.

Samtidig handler Safedrive ikke bare om kontrollvarsling. 92 % av varslene gjelder dyr i veibanen, hindringer, ulykker og ekstreme kjøreforhold. Men hvis kontrollvarsling forbys, kan hele tjenesten forsvinne – og med den forsvinner også de varslene Nygård selv mener er positive.

85 % svarer at de trolig har unngått ulykke takket være varslinger fra Safedrive.

Ingen dokumentasjon for forbud
Regjeringen har ikke lagt frem noe faktabasert grunnlag for at et forbud vil gi tryggere veier. Derimot vet vi at økt oppdagelsesrisiko reduserer fartsovertredelser – en av de største årsakene til alvorlige ulykker. Å forby kontrollvarsling strider derfor direkte mot målet om null hardt skadde og drepte i trafikken.

Ruskjøring må bekjempes – men med riktige virkemidler
Vi er helt enige med statsråden i én ting: Rus hører ikke hjemme i trafikken. Derfor har Safedrive en streng policy som forbyr varsling av ruskontroller. Brudd på dette fører til utestengelse. Vi har også gjentatte ganger invitert politiet til et samarbeid for å hindre at ruskontroller varsles – men har kun møtt en kald skulder.

Et forbud truer ytringsfriheten
I tillegg til å være dårlig trafikksikkerhetspolitikk, er et forbud mot kontrollvarsling et alvorlig inngrep i ytringsfriheten. Myndighetene kan ikke forby deling av offentlig tilgjengelig informasjon uten tungtveiende grunner – og slike grunner har Nygård ikke lagt frem.
Regjeringen foreslår en lov som hverken er basert på fakta eller fornuft.

Et forbud vil svekke trafikksikkerheten, hindre livsviktige varslinger og utfordre grunnleggende rettigheter. Det er dårlig politikk – og bidrar til dårligere trafikksikkerhet.

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

Nå blir verdens dyreste bøter enda dyrere. Arbeiderpartiet øker bøtesatsene nok en gang, til tross for at forslaget slaktes av fagfolk.
Safedrive Reward er et belønningsprogram som premierer god atferd langs veien. Over 40.000 deltagere er allerede i gang med å konkurrere om millioner av kroner – hver eneste uke!
Namdal Taxi opplevde over flere år en rekke bilskader som følge av viltpåkjørsler. Etter at selskapet monterte Safedrive Pro i sine kjøretøy, har de fått en helt ny hverdag.

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?