Gjensidige tar feil: trafikkvarsling redder liv – og styrker politiets arbeid

Publisert 30.10.25
av Torgeir Trapnes

Gjensidige i Norge hevder at trafikkvarsling får bilister til å kjøre fortere og øker risikoen for ulykker. Våre data viser det motsatte.

Mens Gjensidige hevder trafikkvarsling får folk til å kjøre fortere, viser Safedrive sine brukerundersøkelser at varsler skjerper sjåførenes oppmerksomhet og styrker trafikksikkerheten.

Trafikkvarsling får ikke folk til å kjøre fortere – det skjerper oppmerksomheten og sjåførene. Og, når politiets kontroller blir synlige, øker oppdagelsesrisikoen. Det gjør veiene tryggere, ikke farligere.

Fakta fra Safedrives brukerundersøkelse 2024

Basert på 42 502 respondenter, viser tallene tydelig at vår tjeneste bidrar til tryggere trafikk:

  • 67 % blir mer bevisste på egen fart og kjøreatferd
  • 66 % opplever økt trygghet i trafikken
  • 85 % mener de sannsynligvis har unngått ulykke grunnet varsling
  • 82 % har ingen prikker på førerkortet

 

Dette er ikke et produkt for å “lure politiet”. Det er et system som hjelper folk å kjøre tryggere, mer oppmerksomt og mer lovlydig.

Synlig politi redder liv

Et sentralt poeng Gjensidige overser, er at varsling faktisk forsterker politiets forebyggende effekt. Når kontroller synliggjøres i trafikkbildet, opplever bilister økt oppdagelsesrisiko – og justerer farten deretter.

De som kjører med Safedrive, rapporterer at de oftere blir oppmerksomme på politiets tilstedeværelse, og dermed opplever en mer aktiv kontrollhverdag enn før. De som ikke bruker slike tjenester, møter derimot sjelden kontroll – og har derfor liten opplevelse av risiko.

I praksis betyr det at varsling styrker politiets arbeid, fordi effekten av hver kontroll når langt flere.

Et bredt sikkerhetsverktøy – ikke en radarvarsler

Safedrive varsler om langt mer enn kontroller. I 2024 gjaldt over en og en halv million av våre varsler dyr og andre hindringer i veibanen:

  • Over 1 000 000 varsler om dyr i veibanen
  • 560 000 varsler om hindringer

Gjensidige i Norge er skeptiske, mens deres danske kolleger fremhever trafikkvarsling som et bidrag til tryggere veier. I 2024 varslet Safedrive over én million ganger om dyr i veibanen.

Kontrollvarsling utgjør bare 8 prosent av alle varsler, men er en viktig del av helheten – den bidrar til oppmerksomhet, lavere fart og virker preventivt.

Et forbud mot kontrollvarsling vil derfor fjerne hele den positive atferdseffekten som følger av tjenesten.

Det er kanskje også grunnen til at Gjensidige i Danmark har en helt annen holdning til trafikkvarslingstjenester enn det norske Gjensidige har. I Danmark er denne typen tjeneste også langt mer utbredt enn her i Norge. Danske Gjensidige mener tjenesten er et positivt bidrag. Faktisk er deres største bekymring at folk skal stole for mye på systemet, og derav slutte å tenke:

«Overordnet set, er det positivt, hvis udstyr som trafikalarmer kan være med til at sikre, at folk holder sig inden for fartgrænserne eller i højere grad kan forudse trafikken og dermed er mere opmærksomme på kommende situationer. Men det er meget vigtigt, at trygheden ved en trafikalarm ikke gør, at man slår hjernen fra, og ikke kører efter forholdende eller de gældende trafikregler.»

Namdal Taxi: 80 % færre påkjørsler

Et konkret eksempel på hvordan teknologi kan gjøre en forskjell er Namdal Taxi, som utstyrte alle sine biler med Safedrive. Resultatet var en nedgang på hele 80 % i viltpåkjørsler.

Namdal Taxi opplevde en nedgang på hele 80 % i antall viltpåkjørsler.

Dette illustrerer at trafikkvarsling gir målbare resultater i hverdagen. Erfaringene fra både yrkessjåfører og privatbilister viser at varslinger reduserer risikoen for ulykker på veien, og gjør kjøringen mer forutsigbar.

Fakta må slå retorikk

Gjensidige hevder at trafikkvarsling øker risikoen i trafikken. Safedrives dokumentasjon viser det motsatte: Varsling øker oppmerksomheten, forsterker politiets arbeid og bidrar til å redde liv.

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

Norsk trafikksikkerhetsarbeid har i flere tiår vært bygget på to pilarer: opplæring og sanksjoner. Med Safedrive Reward får vi en tredje pilar i trafikksikkerhetsarbeidet – belønning.
Edvard Nesland vet hvordan det ser ut når det går galt i trafikken. Han er tidligere politimann med ti års erfaring fra politiet, deriblant tre år i Utrykningspolitiet. Halvparten av tiden overvåket han trafikken fra sivil bil. I dag er han pensjonist og bruker Safedrive.
Med erfaring fra både ungdomsarbeid, motorsykkelmiljø og trafikken, har Truls Dahl Støber et unikt blikk på hva som skaper tryggere ferdsel for alle. Han er opptatt av trygg ferdsel, møter ungdom på veiene og skaper et inkluderende fellesskap rundt motorsykkel og mestring.

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?