Rus i trafikken: Et problem som krever samarbeid

Publisert 14.03.25
av Mathias Nervik

Hver dag kjøres det anslagsvis 140 000 turer i ruspåvirket tilstand på norske veier. Dette er et alvorlig samfunnsproblem som krever effektive og målrettede tiltak – og Safedrive ønsker å være en del av løsningen.

Safedrive har invitert UP til samarbeid – og ønsker langt flere ruskontroller.

Alle vet at rus og bilkjøring ikke hører sammen. Likevel viser tall fra politiet at to prosent kjører i ruspåvirket tilstand. Det tilsvarer 140 000 ruspåvirkede sjåfører på veiene – hver dag. Det er lett å tro at de fleste ruskjørere er alkoholpåvirket, men faktum er at det er fem ganger mer ruskjøring med legemidler og narkotika enn alkohol.

Ruskjøring: Et stort mørketall som krever mer enn tilfeldige kontroller

Ruskjøring er en medvirkende faktor i 20 % av alle dødsulykker, og 31 personer anmeldes for ruskjøring hver dag. Likevel vet vi at mørketallene er store, og at mange ruskjørere aldri blir stoppet. Tilfeldige promillekontroller er ikke nok for å få bukt med problemet. Tall fra politiet viser at nesten halvparten av de som stoppes for ruskjøring, blir tatt på bakgrunn av tips fra publikum – ikke gjennom tilfeldige kontroller.

Hvis regjeringen virkelig ønsker å ta flere ruskjørere, bør de styrke rene ruskontroller i stedet for å blande dem med fartskontroller. Å blande fartskontroller og ruskontroller er heller ingen effektiv strategi.

Skal man måtte kjøre for fort for å bli testet for rus?

Mange nordmenn kjører i ruspåvirket tilstand. En oppsiktsvekkende stor andel av disse gjør det grunnet sterke medikamenter.

Ruskjøring må bekjempes sammen – og med riktige virkemidler

Rus har ingenting i trafikken å gjøre. Det er vi helt enige om. I Safedrive er vi tydelige på at ruskontroller ikke skal varsles gjennom vår tjeneste, og at brudd på våre retningslinjer vil medføre utestengelse fra tjenesten vår. Vi tar på ingen måte lett på dette problemet.

Nettopp derfor har vi ønsket å få til et samarbeid med myndighetene på dette området. Vi har invitert UP til et samarbeid der vi kan blokkere varslinger i visse områder dersom det gjennomføres ruskontroller. Dette kan også gjøres ved andre skarpe oppdrag politiet gjennomfører i trafikken. Dette praktiseres i andre europeiske land, og har vist seg å være svært effektivt. Vi har flere ganger bedt om et møte med både Samferdselsdepartementet og UP for å diskutere slike løsninger, men dette har dessverre blitt avvist.

Med hundretusenvis av brukere på veiene hver dag har Safedrive også en unik mulighet til å bidra til trafikksikkerhet. Vi ser langt mer enn noen få patruljebiler kan alene, og vi ønsker å bruke denne styrken til å gjøre veiene tryggere. Vi i Safedrive har både teknologien og brukermassen til å utgjøre en betydelig forskjell på dette samfunnsproblemet.

Alt vi trenger er litt samarbeidsvillighet fra myndighetene.

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård spør hvorfor politikontroller skal varsles. Svaret er enkelt: Fordi det redder liv.
Gjennom et spennende prøveprosjekt håper Safedrive og K160UTR å utvikle varsling av utrykningskjøretøy – en ny løsning som kan øke sikkerheten både for nødetater og andre trafikanter.
Namdal Taxi opplevde over flere år en rekke bilskader som følge av viltpåkjørsler. Etter at selskapet monterte Safedrive Pro i sine kjøretøy, har de fått en helt ny hverdag.

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?