Går mot sjokkpris på drivstoff

Publisert 18.06.25
av Torgeir Trapnes

Drivstoffprisene svinger, men nå varsles det om et reelt prissjokk. Ifølge nye prognoser kan vi snart se pumpepriser på over 30 kroner literen. Det vil i så fall være de høyeste prisene noensinne.

Innføringen av det nye kvotesystemet ETS2 kan gjøre bensin opptil 6,54 kr og diesel 7,49 kr dyrere innen 2030, ifølge regjeringens egne anslag.

Et forslag som nå er oppe til politisk behandling, viser til at prisen for CO₂-utslipp kan gi økte kostnader for både bensin og diesel. Ifølge Nettavisen, kan dette føre til:

  • Over 7 kroner dyrere diesel
  • Over 6 kroner dyrere bensin

 

Dette skyldes et kvotesystem som skal redusere klimagassutslipp. For å kunne slippe ut CO₂ må aktører kjøpe kvoter. Når prisen på kvotene øker, blir det dyrere å produsere og selge fossilt drivstoff.

Hva betyr det for deg?

For alle som bor utenfor byene, pendler lange avstander eller er avhengig av bilen i jobben, handler dette ikke om luksus – det handler om å få hverdagen til å fungere. Og det er nettopp disse menneskene som rammes hardest.

Å gjøre det ekstremt dyrt å bruke bil i distriktene, er kanskje den enkleste, men også den mest usosiale. Der er ikke bilen et valg, men en nødvendighet. Nå diskuterer politikerne tiltak som i praksis gjør det altfor dyrt å komme seg på jobb, levere barna eller handle mat.

Én tank = 2000 kroner?

For mange betyr det å fylle tanken én gang i uka. For noen er det å levere barn, rekke jobb og handle mat – ikke luksus, men hverdag. Når prisene presses opp, er det ikke bare snakk om noen kroner ekstra. Det er hundre- og tusenlapper i måneden. Og det rammer hardest der bilen ikke er et valg, men en nødvendighet.

Nå er det på tide at beslutningstakerne tar innover seg konsekvensene – for vanlige folk, i vanlig liv. Hva mener du?

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

Å holde fartsgrensen er viktig. Sitter du bak rattet i sommertrafikken, så husk: Lav fart er ikke alltid trygg fart. Å bidra til god flyt er å bidra til færre ulykker.
Med erfaring fra både ungdomsarbeid, motorsykkelmiljø og trafikken, har Truls Dahl Støber et unikt blikk på hva som skaper tryggere ferdsel for alle. Han er opptatt av trygg ferdsel, møter ungdom på veiene og skaper et inkluderende fellesskap rundt motorsykkel og mestring.
Nye tall fra Trygg Trafikk viser at dødsulykkene på norske veier fortsetter å gå ned. Det er en utvikling hele trafikk-Norge har jobbet for lenge, og den går i riktig retning. Men i stedet for å puste lettet ut, er dette kanskje tidspunktet for å spørre: Hva er det som faktisk virker?

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?