Opplæring, sanksjoner – og nå belønning

Publisert 22.09.25
av Torgeir Trapnes

Norsk trafikksikkerhetsarbeid har i flere tiår vært bygget på to pilarer: opplæring og sanksjoner. Med Safedrive Reward får vi en tredje pilar i trafikksikkerhetsarbeidet – belønning.

Knut Ove Børseth, leder for bærekraft og samfunn i Safedrive og tidligere distriktsleder i Trygg Trafikk, er opptatt av hvordan belønning kan styrke trafikksikkerheten.

Knut Ove Børseth, leder for bærekraft og samfunn i Safedrive, har mange års erfaring som distriktsleder i Trygg Trafikk. Gjennom dette arbeidet har han sett hvordan opplæring og holdningsskapende arbeid kan gi resultater, men også hvor det finnes utfordringer som verken kurs eller sanksjoner klarer å løse.

– Min erfaring er at vi må kombinere ulike virkemidler. Med Safedrive Reward kan vi motivere sjåfører til tryggere kjøring gjennom positive insentiver, sier Børseth.

Når gode valg belønnes, blir de en vane. Trafikksikkerhetsarbeidet kan bygges på de tre pilarene opplæring, sanksjoner og belønning.

Belønning som virker

Safedrive Reward ble lansert høsten 2024. Allerede deltar over 40 000 sjåfører i programmet, som registrerer kjøremønster og premierer de som følger fartsgrensene. Sjåfører som kjører trygt samler poeng og deltar i trekninger med pengepremier.

– Vi ønsker å snu opp ned på tankegangen rundt fart. Fremfor å tro på pisk har vi mer tro på at gulrot skaper varig endring, sier gründer og daglig leder Magnus Wester.

Et felles løft for nullvisjonen

I Safedrive mener vi opplæring, sanksjoner og belønning utfyller hverandre i arbeidet for en tryggere trafikk:

Opplæring – Trygg Trafikk underviser og bygger holdninger om trafikken hos skolebarn og organisasjoner.

Sanksjoner – Utrykningspolitiet setter grenser og sanksjonerer risikoatferd.

Belønning – Safedrive premierer trygg og ønsket atferd i trafikken.

– Nullvisjonen kan ikke nås med bare opplæring eller bare straff. Med belønning som tredje pilar kan vi bidra til å endre kjøremønstre over tid – og gjøre trygg kjøring attraktivt, sier Børseth.

Over 40 000 norske bilister deltar i Safedrive Reward. Her motiveres man til å kjøre trygt, og man deltar samtidig i ukentlige, månedlige og årlige premietrekninger – så lenge man holder seg til fartsgrensene.

– Vi ønsker gjennom belønningsprogrammet å være et supplement til det gode arbeidet som gjøres av UP og Trygg Trafikk. Sammen kan vi nå ut til enda flere trafikantgrupper og bidra til en varig endring, forklarer han.

For å bidra til å skape endring hos de som kanskje ikke klarer å komme seg på grønt en uke, gir enheten i bilen kontinuerlig tilbakemelding på om farten er riktig. Gjennom de dataene vi samler inn vil vi kunne fortelle sjåføren helt konkret hvor de bør være ekstra påpasselige – for eksempel vil det kunne være at man oftere bryter fartsgrensen i 80-soner enn ellers. Dette kaller vi en kjøreprofil, som brukeren til enhver tid vil ha mulighet til å sjekke på Min side.

På «Min side» kan brukerne enkelt følge med på hvordan de ligger an i Safedrive Reward.

– Vi har aldri opplevd så stort engasjement fra våre kunder før. Når trafikksikkerhet blir konkret, målbart og belønnet, ser vi at sjåfører endrer atferd, påpeker Wester.

Safedrive Reward er mer enn en konkurranse. Det er et nytt virkemiddel i trafikksikkerhetsarbeidet, og et bidrag til å gjøre nullvisjonen oppnåelig, understreker Børseth.

Del artikkelen:

Anbefalte artikler

Hver måned trekkes én heldig vinner av 100 000 kroner gjennom Safedrive Reward. Nå får vinneren også mulighet til å gi ytterligere 100 000 kroner til samfunnsnyttige formål gjennom Tryggve-fondet.
ETSC hedrer Norge for lavest antall trafikkdrepte i Europa og fremhever målrettet innsats og felles engasjement.
Edvard Nesland vet hvordan det ser ut når det går galt i trafikken. Han er tidligere politimann med ti års erfaring fra politiet, deriblant tre år i Utrykningspolitiet. Halvparten av tiden overvåket han trafikken fra sivil bil. I dag er han pensjonist og bruker Safedrive.

You are entering the English edition of Safedrive.no

Would you like to go to the Norwegian edition?