Gjennom et spennende prøveprosjekt håper Safedrive og K160UTR å utvikle varsling av utrykningskjøretøy – en ny løsning som kan øke sikkerheten både for nødetater og andre trafikanter.
Klemet Klemetsen er pensjonert politi etter nærmere 40 år ved Kautokeino lensmannskontor. Han uttrykker sterk bekymring over regjeringens forslag om å forby varslingstjenester som Safedrive – og mener «UP er på ville veier».
Klemet Klemetsen, tidligere politi og fylkestingsrepresentant for Senterpartiet, uttrykker bekymring over regjeringens forslag om å forby varslingstjenester som Safedrive. Foto: Privat.
– Med min bakgrunn i politiet, så vet jeg at det er et overordnede krav om å ha god talldokumentasjon på reaksjoner i form av bøter, forelegg, beslag av førerkort osv., som er målet til politiet. Ideen om å forby Safedrive, er kun et ønske fra politiets side for å unngå å «miste» tallgrunnlaget på bilister som av og til gjør trafikkovertredelse.
Det forteller Klemet Klemetsen, tidligere polititjenestemann og fylkestingsrepresentant for Senterpartiet i et debattinnlegg i avisen Ságat.
Regjeringens lovforslag, som nå er på høring, tar sikte på å forby varslingstjenester som varsler sjåfører om politikontroller. Dette begrunnes med at slike tjenester svekker effekten av UPs kontroller og kan føre til økt risikoatferd på veiene. Klemetsen mener derimot at forbudet kan få motsatt effekt – både for trafikksikkerheten og dyrevelferd.
– For meg er dyrevelferd svært viktig. Dyr som blir påkjørt og blir liggende og pines til døde er det siste jeg ønsker å oppleve. Safedrive er bilistenes felles trygghetssystem. Dette burde alle hatt i bilene sine og det burde ha vært ferdig montert i alle nye biler. Det gir trygghet for både dyr og mennesker.
Klemet Klemetsen mener et forbud kan få alvorlige konsekvenser for trafikksikkerheten.
Uttalelsen fra Klemet Klemetsen får støtte fra daglig leder i Safedrive, Magnus Wester.
– Vi bidrar daglig til å trygge over 700 000 kjøreturer. Dersom dette forbudet innføres, kan en viktig trafikksikkerhetstjeneste forsvinne.
– Vi frykter at forslaget vil svekke Stortingets mål om null hardt skadde og drepte i trafikken. Forslaget vil virke mot sin hensikt, og vi legger til grunn at regjeringen ikke har dokumentert at et forbud vil gjøre veiene tryggere – noe vi mener burde være en forutsetning for et så inngripende vedtak, forteller han.
En uunnværlig tjeneste for folk i distriktene: Bilen er ikke et valg, men en nødvendighet for å få hverdagen til å gå opp.
Wester påpeker at tjenester som Safedrive utgjør en stor nytte for nordmenn bosatt i distriktene, og som ferdes mye langs veien. Det er nettopp i distriktene de fleste påkjørslene av dyr skjer.
– Tall fra vår egen kundeundersøkelse viser at hele 85 % sier at de har unngått ulykker takket være varslinger på sin Safedrive. Dette tilsvarer over 100 000 potensielt farlige hendelser. Et stort flertall av disse brukerne er bosatt i distriktene.
For Klemet Klemetsen er det en selvfølge at tjenester som Safedrive må kunne fortsette å eksistere.
– Safedrive redder liv til både dyr og mennesker, ved at jeg som sjåfør får informasjon i god tid i forveien om en trafikkfarlig hindring er på veien. Safedrive forebygger og hindrer dyrelidelse, smerte og død.
– Her i Nord-Norge, hvor bilkjøring er helt nødvendig, er Safedrive sikker og trygg forebygger i bilen. Safedrive er til syvende og sist også et samfunnsøkonomisk viktig system, som bidrar til at samfunnet ikke påføres for eksempel helseutgifter til skadebehandling på sykehus og andre institusjoner, forteller han.
– Her er UP på «ville veier». Når de vil forby Safedrive, det er tross alt snakk om trygghet for både mennesker og dyr i trafikken. Safedrive er et «navigasjonssystem» som forebygger dyrepåkjørsler og som på sikt også er et samfunnsøkonomisk system.
– Det at politiet vil ha forbud på Safedrive, i den hensikt å kunne ta «alle» trafikksyndere, uten å tenke på dyrevelferd, er helt uforståelig og uakseptabelt, avslutter Klemetsen.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få siste nytt og informasjon om hva som skjer i Safedrive.
Ved å fortsette, godtar du at vi håndterer dine personopplysninger i henhold til vår personvernerklæring.
Would you like to go to the Norwegian edition?